Šezdesete godine prošlog vijeka
nazivaju zlatnim godinama za cijeli svijet, nakon dva velika rata, svijet se
decenijama oporavljao a onda su šezdesete godine bile godine u kojima su ljudi
najzad mogli da se opuste, došlo je do mnogih društvenih i modnih promjena.
Šezdesete godine su u mnogim stvarima
oslobodile žene pa tako je i moda postala slobodnija, tih godina pojavila se
mini suknja koju su u prvo vreme nosile samo one najhrabrije žene. Danas je
malo takvih hrabrih ljudi koji će smelo stati iza svojih reči i boriti se za
svoje ideale, a hrabrost je neophodna za srećan život.
Mnoge mlade dame danas ne znaju
ko je Mary Quant, ali sigurna sam da svaka od njih u svom ormanu ima ono što je
Mary za kratko vreme načinilo velikom imenom modne scene šezdesetih godina
prošlog vijeka a to je mini suknja.
Mary Quant model mini suknje postaje vrlo
brzo prihvaćen i širi se kao epidemija. Jednostavno niste doživjele šezdesete
ako niste nosile mini suknju.
Pop kultura šesdesetih godina
uticala je na ono što će ljudi nositi i na ono što će ljudi slušati. Balon
haljine, duge čarape u različitim bojama i dezenima, čizme na pertlanje do
koljena od bele plastike, plastični mantili jarkih boja… Sve je to dio jedne pop
art mode čiji je jedan od predstavnika bila i sama Mary.
Lice koje i dan danas većina
povezuje sa šezdesetima jeste lice androgene manekenke Lesley Hornby u svijetu
poznate kao Twiggy. Po svojim mjerama, bila je preniska i premršava da bi bila
model, međutim imala je nešto drugo što ju je izdvojilo iz mase sličnih lica u
svijetu modne industrije.
Krupne oči, duge trepavice,
mršavo telo i kratka kosa, Twiggy je mogla da bude bilo ko, mogla je da bude
tužna, srećna, iznenađena. Njeno lice je stvoreno za aparat. Twiggy je slatka
devojčica koja je slučajno uslikana kada je otišla da skrati i ofarba svoju
kosu, a ubrzo je postala “Lice 1966. godine” u izboru Daily Expressa i sve
devojke su htele da budu Twiggy. Pravo vreme, pravo mesto, pravo lice.
Jackie Kennedy se pojavila kao
uzor onim ozbiljnijim damama koje su poput klonova marširale u kompletima pastelnih
boja sa velikim dugmetima. Ono što je ona donela kao nešto novo jeste takozvani
Pillbox šešir koji i dan danas modni fotografi upotrebljavaju kada žele da
dočaraju duh šezdesetih i jedne od najpoznatijih prvih dama u američkoj
istoriji.
Hipi pokret je s druge strane
doneo eksploziju boja, psihodelične printove, različite dezene, ali i zvonarice
od džinsa koje su pre par godina doživele svoj veliki povratak. Balanciaga je ostavila trag u
vidu težih, debljih materijala, haljina poput obrnutog levka čiji su se
pojedini delovi skidali pa se jedan model mogao nositi u različitim prilikama,
a tu su i kaputi sa rukavima do lakta, poznatiji kao “narukvice”. YSL,
Givenchy, Bonnie Cashin, Pacco Rabanne i Pierre Cardin samo su neki od
dizajnera koji su svojim inovacijama obeležili ovaj period.
Kao što znate, moda se ciklično
vraća, šezdesete godine su i danas velika inspiracija kreatorima, modnim
pistama i svjetskim buticima zaista su zagospodarili modeli koji podsjećaju na
te modele.
Svjedoci smo toga da se danas ovaj period žestoko bori
za svoje mjesto u svim onim kolekcijama koje su označene kao retro. Između
ostalih ovde su svoju inspiraciju našli Alberta Ferreti, Azzaro, Bottega
Veneta, Giambattista Valli, Jean Paul Gautier, Jil Sander, Prada, ali i mnogi drugi.
Mili S.
Objavi komentar